Slip din angst – Og udlev den bedste version af dig!

Kender du til dét med at være bange? Bange for hvad andre skal mene om dig eller sige om dig? Kender du til at tøve med at sige, det du mener eller gøre, det du har brug for og til at følelsen af at være handlingslammet – fordi angsten for, hvad der kan ske, holder dig tilbage? Måske i forhold til dit arbejde, dit parforhold eller i forhold til at realisere de drømme, som du går med?

Det gør jeg (på godt og ondt) – så læs med og få mine råd til, hvordan du kan få trolden ud af skabet og komme videre med det, som er betydningsfulgt for DIG.

Først lidt om angst og hvordan jeg ser på den størrelse

Okay, here it goes. Der er mange termer, som bliver brugt på forskellig vis – Der er bekymringer. Der er ængstelighed. Der er nervøsitet. Der er frygt. Osv. Osv.

Men det er ikke de tilstande jeg refererer til.

De er en naturlig del af os alle og en naturlig del af livet, som bør/kan være kortvarige og til at håndtere.

Frygten, når den kortvarig, er til for at gøre os skarpe, den beskytter os og får os til at agere, når det påkrævet – og det er godt.

Men så er der den vedvarende frygt – angsten, som jeg kalder den. Den som kommer igen og igen og minder dig om alt det farlige, som kan ske – den følelse, som virkelig kan sætte en stopper for, hvad vi tør og gør med vores liv. Angsten er i mit perspektiv, den som gør os passive, den som får os til at lave alverdens krumspring for at undgå det ’farlige’ eller den som gør os total handlingslammet. Det er den angst, jeg taler om her.

Og nej, jeg kommer ikke uden om det. Angst er absolut ikke en ukendt størrelse for mig og jeg må bare sige; den kigger til stadighed frem. Mit held er dog, at jeg er ufattelig stædig. Og dét der er forskellen fra ’før og nu’ er – jeg kan håndtere den og jeg bruger den konstruktivt. Den er mindre, men den er ikke væk og jeg ved præcis, når den er på vej.

I dag er jeg bevidst om, at den ikke er farlig, men til for at hjælpe mig og det gør hele forskellen på, hvordan jeg har det med den. I dag ser jeg den, som en slags vogter, der holder mig på mærkerne, som fortæller mig at jeg skal lytte og at noget er vigtigt. Ikke mindst er den et praj om, at det er tid til at handle.

Så, her får du 3 råd til at håndtere angsten – måske de også virker for dig

  1. Gør dig selv bevidst

Det startede for mig med en bevidsthed om, hvad som var på færde. Jeg begyndte at få øjnene op for, hvornår og hvad der udløste angsten. Det nødvendigvis starte der, så prøv at lægge mærke til, hvornår du kommer til at søge i ly / stikke af og hvad og hvem, som trigger det. Og ikke mindst, hvad det er, du prøver at undgå?

  1. Find ud af, hvad du hellere vil have

Det vi fokuserer på, får vi mere af. Sådan er det i allerhøjeste grad også med angst. Så skriv ned – Hvor i dit liv er du er du hæmmet / handlingslammet / frygtsom og hvordan kunne du tænke dig det så ud i stedet for? Hvad skulle du gøre anderledes for at få det? – Med andre ord, du skal flytte fokus og du skal gøre dig bevidst om, hvordan du kommer derhen, så er der langt større chance for at du får det.

  1. Få dine tanker til at arbejde for dig

Her er mit absolut vigtigste råd, fordi vi er og bliver et resultat af vores tanker – det tror jeg på. Dét du vælger at give plads til, får plads. Så her skal du virkelig arbejde. Der findes et hav af værktøjer til håndtering af angst (dine tanker) – hypnose og meditationer er blot to veje du kan undersøge – for at blive mere opmærksom på de uhensigtsmæssige tanker og som hjælp til at få fyldt det rigtige brændstof på. Kan også varmt anbefale bogen ”Lev mere, tænk mindre” af Pia Callesen.

Og sidst, men ikke mindst, forsøg dagligt at lægge mærke til, hvad som foregår i dine tanker og hver gang du tager dig i en ikke-støttende / frygtsom tanke, sig giv den en alternativ version og forsøg at ændre fokus. Det er virkelig svært, det ved jeg, men ikke umuligt – det ved jeg også. Bare tag et første lille skridt i dag, så er du på vej.

Kommentér gerne